Tweederde van de plasticverpakkingen in supermarkten kan niet gerecycled worden, meldden media onlangs. Als het aan internationaal distributeur (van biologische groente en fruit) Eosta ligt, hoeft dat ook niet meer. Dankzij nieuwe innovaties kan Eosta al haar verse groente en fruit nu plasticvrij aanbieden.
Naast Natural Branding lasermerkjes heeft Eosta nu papieren flowpacks en doosjes in verschillende formaten, als nieuwe plasticvrije opties. Populaire producten als biologische tomaat, bessen en avocado worden nu nog vaak in plastic verkocht. Veel consumenten ergeren zich aan de plasticvloed in supermarkten, zeker voor biologische groente en fruit. Supermarkten verpakken biologisch fruit vaak om het te onderscheiden van gangbaar. Dat is zonde van zo’n duurzaam product, want veel plastic komt helaas in het milieu terecht. In Europa is 40% van alle plasticafval afkomstig van voedselverpakkingen. Veel landen nemen daarom stappen om de plasticstroom in te tomen. Frankrijk loopt voorop: daar worden plasticverpakkingen voor groente en fruit vanaf 1 januari 2022 verboden.
Uiteindelijk is de keuze aan de retail: de supermarkt of de natuurvoedingswinkel bepaalt welke verpakking het wordt. Prijsverschillen, marketing, houdbaarheid, functionaliteit en efficiëntie spelen hierin allemaal een rol. Voor Eosta is de keuze echter duidelijk.
Wil je meer weten over het innovatieve bedrijf Eosta, kijk dan hier.