Je winkelwagen is momenteel leeg!

Goede moeders, plastic dromen en een spirituele bergtocht
Bij het succesvolle project Teledoc Campus krijgen jonge regisseurs en producenten de kans ervaring op te doen met korte, actuele documentaires. Maandag 29 september start op NPO 2 en NPO Start de elfde reeks. Wij bekeken alvast de eerste drie titels.
Foto: Teledoc Campus – Plastic dromen
In de films van Kim Faber staan kleinere verhalen van één of meerdere mensen vaak symbool voor een groter onderwerp of probleem. Zo ging haar afstudeerfilm Ik laat je gaan (2014) over het zelfbeschikkingsrecht van psychiatrisch patiënten. In Zomerdromen (2024) volgden we de elfjarige Lotte tijdens een zomerkamp voor jonge kankerpatiënten. Kims bijdrage aan Teledoc Campus is Een goede moeder. Drie moeders vertellen over het moment dat het ouderschap hen te veel werd. Kim: “Met Een goede moeder wil ik de maatschappelijke druk op moderne moeders kritisch onderzoeken. Sinds ik zelf moeder ben, voel ik hoe groot die kan zijn: we moeten succesvol zijn in ons werk, met liefde en geduld voor onze kinderen zorgen, het huis op orde houden en daarnaast een rijk sociaal leven hebben. Deze film gaat over de druk die moeders ervaren — en zichzelf opleggen — en hoe dit leidt tot uitputting, onzekerheid en soms zelfs een burn-out.”
In Plastic dromen volgt regisseur Max Ploeg de 23-jarige kunstenaar Pablo Cantatore. Hij heeft een prullenbak ontworpen die een einde moet maken aan afval op straat en ‘humaniteit’ naar daklozen moet brengen. Maar naarmate Pablo dieper doordringt in de commerciële wereld van afvalinzameling en straatmeubilair, begint zijn idealisme barstjes te vertonen. Met zijn hoofd is hij alweer bij een volgend plan, een metershoge opstapeling van brommobielen. Met deze Pablo ‘Canta-toren’ hoopt hij definitief zijn naam te vestigen. Max Ploeg: “Pablo’s enthousiasme en ambitie de wereld te verbeteren spraken me direct aan. Maar met de statiegeldbak probeerde hij wel twee zaken te combineren die lastig met elkaar te rijmen zijn: idealisme en rijk worden. Dat riep veel vragen op: Wat betekent het om geld te verdienen aan een daklozencrisis? Is het typisch voor onze generatie een ingewikkelde crisis te lijf te gaan met een simpele prullenbak? Is Pablo een idealist of een opportunist, een kunstenaar of een handige zakenman?”
Marte Bosma combineert en versterkt als multidisciplinaire maker film, theater en audio. In Alles wat boven komt volgt hij Jeroen en Jaklien, beiden door een ongeval in een rolstoel, die zich voorbereiden op de HandbikeBattle, een zware beklimming in de Oostenrijkse bergen. Tussen de fysieke inspanning en de stille uren van herstel ontvouwt zich een reis die de grens tussen binnen- en buitenwereld langzaam doet vervagen. Terwijl het berglandschap zich spiegelt aan hun innerlijke tocht schuiven herinneringen, gewaarwordingen en dromen over elkaar heen, Revalideren blijkt geen rechte lijn omhoog, maar een weg vol onverwachte bochten.
Voor meer informatie ga naar npo.nl
Deel dit: